Kokkaffe på turen

I år körde vi kokkaffe på fjällturen. En liten kaffepanna var med och den passade nästan perfekt på trangiaköket.

Jag tycker att det är helt okej med snabbkaffe också, men att koka kaffet, särskilt om man inte är ensam, är en mysig liten ritual.

Efter några försök blev vi ganska bra på att höfta mängden kaffe och mängden vatten. Och att låta det koka och sedan sjunka lagom länge. Man får bara vara försiktig när man häller kaffet så att man inte rör upp för mycket sump.

TV-tips: Helt alene

Nu när vi börjar närma oss november vill man kanske inte vara ute lika mycket, särskilt inte i fjällen. Då är det bra att NRK finns, Norges motsvarighet till SVT. Förutom alla program med Lars Monsen, som man absolut bör se, finns just nu också en serie som heter "Helt alene" där olika ensamvandrare filmat sig själva när de är ute på lite längre turer.…

Tidig längdskidåkning i Grövelsjön

Högsäsongen i Grövelsjön drar inte igång förrän imorgon, då fjällstationen som drivs av STF öppnar. Därefter blir det bara mer och mer besökare, särskilt under sportlov och påsk. Framåt april lugnar det ner sig igen. Att ha fantastiskt januariväder och vara ganska ensam i spåren är inget jag klagar på 🙂…

Kaffe i Kaffedalen

Om man följer stigen från Singistugan till Kebnekaise-toppen på Fjällkartan kommer man att gå igenom den så kallade "Kaffedalen". Namnet är inte utsatt på fjällkartan, men det är dalen som börjar när man svängt vänster ungefär halvvägs mellan Singi och Kebnekaise-toppen.…

Rapadalens floddelta

När vi kom upp på #Skierfe var det mulet och trist väder så vi bestämde oss för att vänta med att gå upp på klippan och slog istället upp vårt tält och tog en tidig kväll. Dagen efter var vädret klart och fint och vi gick den sista timmen upp till toppen.…

Invigning av Aktse-stugans nya butik

Vi tog det lugnt på morgonen den dagen vi vaknade i #Aktse-stugan. Vi hade nämligen bestämt oss för att gå upp på Skierfe-klippan och tälta en natt där uppe. Etappen upp på Skierfe är bara några timmar så vi hade gott om tid.…

Norrsken över Singistugorna

På väg tillbaka från utedasset på Singi-stugorna möter jag dels en stugvän med pannlampa men också ett fint norrsken på himmelen. Svårt att fånga på bild utan stativ och när man helst vill in i värmen igen, men det går ju otvivelaktigt att se det.

Lap Dånalds

Äntligen fick jag se Lap Dånalds, som jag har hört talas om så mycket. Besvikelsen är ganska stor. Ett igenbommat kyffe var allt. Oklart om det kommer öppna igen.

Fjällturer

Foton och berättelser från turer i den svenska fjällkedjan. Vandring på Kungsleden, toppturer på Kebnekaise och Sylarna, skidturer i Jämtland, Dalarna, Härjedalen och Norrland. Tips på turer och vackra platser längs vägen.